Vermoeidheid

Als je colitis ulcerosa hebt, komt er van alles op je af. Je moet veel nieuwe informatie verwerken en samen met je arts onderzoeken welke behandeling het beste bij jou past. Dat alleen kan al best wat energie kosten. Moe zijn is een heel normaal verschijnsel, iedereen is weleens moe. Maar wat als je zo vermoeid raakt dat het invloed heeft op jouw dagelijkse leven?

Vermoeidheid bij colitis ulcerosa

Wees gerust, je bent zeker niet de enige die last heeft van vermoeidheid. Veel mensen met colitis ulcerosa ervaren vermoeidheidsklachten. Ongeveer 40% van de mensen met colitis ulcerosa geeft aan vermoeidheid te ervaren.1 Als de ziekte actief is, komt vermoeidheid nog vaker voor.1 Dat maakt jouw klachten uiteraard niet minder erg. We leggen daarom uit wat vermoeidheid nou eigenlijk is en geven je een aantal tips om hiermee om te gaan.

Wat is vermoeidheid?

Vermoeidheid kan beschreven worden als “een aanhoudend, overweldigend gevoel van moeheid, zwakte of uitputting”.2 Je kunt je lichamelijk moe voelen, maar ook geestelijk kun je helemaal ‘op’ zijn. Dit gevoel blijft aanwezig, ondanks een nachtje slaap of extra rust. Uiteindelijk kun je je zo vermoeid voelen dat dit invloed heeft op je concentratie of je geheugen. Sommige mensen spreken zelfs van een ‘brain fog’, wat letterlijk ‘hersenmist’ betekent.3

Factoren die invloed hebben op vermoeidheid

Over het algemeen lijkt vermoeidheid iets vaker voor te komen bij vrouwen dan bij mannen. Bij mensen met colitis ulcerosa speelt de ziekteactiviteit een grote rol. Als de ziekte erg actief is, komt vermoeidheid vaker voor. Ook psychologische factoren, zoals angst en depressie, hebben invloed.

Tips om vermoeidheid te verminderen

Het lijkt zo logisch en voor de hand liggend, en een aantal van de tips gelden voor iedereen, of je nu een chronische aandoening hebt of niet. Toch kunnen onderstaande tips goed zijn om nog eens naar te kijken:

  • Zorg voor een gezond en gevarieerd voedingspatroon. Probeer te kiezen voor producten die complexe koolhydraten bevatten, zoals havermout en granen. Deze voedingsmiddelen geven je langdurige energie. Van zoete snoepjes en snacks krijg je misschien snel een energieboost, maar die verdwijnt vaak weer net zo snel. Wat volgt is de welbekende ‘after dinner dip’.
  • Drink voldoende water, zodat je lichaam gehydrateerd blijft. Vooral als je last hebt van diarree is het belangrijk om genoeg te drinken. Zo voorkom je dat je uitgedroogd raakt.
  • Een tekort aan vitaminen of voedingsstoffen kan bijdragen aan de vermoeidheid. Het kanzinvol zijn om bij aanhoudende vermoeidheid je bloed te laten controleren. Bespreek dit met je arts of verpleegkundige. Indien nodig, kun je supplementen slikken. Misschien is het zelfs nodig dat de arts andere medicijnen voorschrijft.
  • Lichaamsbeweging kan helpen de vermoeidheid te verminderen. Kies voor een activiteit die je leuk vindt en waar je energie van krijgt. Je kunt met je arts of verpleegkundige overleggen welk type sport bij jou past en welk activiteitenniveau voor jou geschikt is.
  • Stop met roken. Een sigaret is niet alleen slecht voor je gezondheid. Roken kan ook bijdragen aan je vermoeidheid.
  • Probeer rust te vinden door meer in het hier en nu te leven en controle te krijgen over je ademhaling. Volg een cursus mindfulness, yoga of meditatie en kijk eens wat dit met jedoet.
  • Verdeel je energie over de dag. Plan niet alleen activiteiten, maar ook voldoende rustmomenten voor jezelf in. Misschien kan de IBD-weekplanner IBD-weekplanner Verdeel je energie over de week door de IBD-weekplanner te gebruiken Lees meer hierbij helpen.

 

Download de infographic

 


Referenties
1. Czuber-Dochan W, et al. Review article: Description and management of fatigue inInflammatory bowel disease. Aliment Pharmacol Ther. 2013 Mar;37(5):505-16.
2. Dittner AJ, The assessment of fatigue: a practical guide for clinicians and researchers. JPsychosom Res. 2004 Feb;56(2):157-70.
3. Crohn’s and Colitis UK. Fatigue and IBD. Available at: http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/files.crohnsandcolitis.org.uk/Publications/fatigue-and-IBD.pdf

 

Je verlaat nu de website www.wijhebbencolitis.nl om naar een andere website te gaan. Links naar andere sites worden aangeboden voor het gemak van de gebruiker. Takeda Nederland bv is niet verantwoordelijk voor de inhoud of verdere links op deze sites. Wees je ervan bewust dat deze andere websites mogelijk eigen standaardvoorwaarden en een eigen privacybeleid hebben waar Takeda Nederland bv niet voor verantwoordelijk is.
Klik op OK om verder te gaan of klik op TERUG om terug te gaan naar de pagina die je als laatste bekeken hebt.

    

Je verlaat nu de website www.wijhebbencolitis.nl om naar een andere website te gaan. Links naar andere sites worden aangeboden voor het gemak van de gebruiker. Takeda Nederland bv is niet verantwoordelijk voor de inhoud of verdere links op deze sites. Wees je ervan bewust dat deze andere websites mogelijk eigen standaardvoorwaarden en een eigen privacybeleid hebben waar Takeda Nederland bv niet voor verantwoordelijk is.
Klik op OK om verder te gaan of klik op TERUG om terug te gaan naar de pagina die je als laatste bekeken hebt.